ABC odchudzania

Proces odchudzania

Podstawę kuracji odchudzającej stanowi dieta niskoenergetyczna oraz właściwie dobrana forma aktywności fizycznej. Jednak liczenie kalorii nie wystarczy by stracić zbędne kilogramy na stałe nie tracąc zdrowia. Bardzo ważne jest określenie przyczyny powstania nadwagi lub otyłości. Dieta musi być ustalana indywidualnie dla każdej osoby przy uwzględnieniu płci, wieku, aktywności ruchowej, stylu życia, towarzyszących schorzeń, dotychczasowych metod leczenia, zażywanych leków, zwyczajów żywieniowych a także zasobności portfela. Należy pamiętać, że słowo dieta oznacza sposób żywienia. Nie może być traktowana jako coś do stosowania na chwilę. Zasady powinny być praktykowane na co dzień. Prawidłowa dieta odchudzająca nie może powodować niedoborów w organizmie. Jej wpływ na stan zdrowia i kondycję organizmu powinien być pozytywny, a ewentualne zaburzenia zdrowotne skorygowane. Dieta niskokaloryczna powinna zawierać składniki sprzyjające powstawaniu uczucia sytości i odzyskiwaniu zdrowia. Celem kuracji odchudzającej jest utrata tkanki tłuszczowej. Często jednak w wyniku stosowania tzw. “diety cud” organizm traci duże ilości wody, a w przypadku głodówek również białko. Stanowi to zagrożenie dla zdrowia i nie przynosi oczekiwanych rezultatów. Po stosowaniu wszelkich diet polegających na szybkiej utracie masy ciała zwykle występuje efekt jo-jo, czyli znaczny, ponowny przyrost tkanki tłuszczowej. Często w trakcie odchudzania pojawia się zjawisko adaptacji metabolicznej. Pacjent przestaje chudnąć mimo przestrzegania diety i uprawiania aktywności fizycznej. Jest to naturalna reakcja organizmu będąca efektem zwolnienia spoczynkowej przemiany materii. Należy wówczas podjąć działania w celu dalszego spadku masy ciała. Bardzo ważnym etapem jest stabilizacja uzyskanej masy ciała, aby zapobiec ponownemu przyrostowi tkanki tłuszczowej.


Skład ciała

Masa ciała, jaką pokazuje zwykła waga dostarcza niewielu informacji na temat ilości tkanki tłuszczowej i mięśni lub ogólnej hydratacji i kondycji organizmu. Wyliczenie samego wskaźnika masy ciała (BMI) także nie stanowi wystarczającej podstawy do określenia poziomu metabolizmu człowieka, a co za tym idzie, do skomponowania odpowiedniej diety. Natomiast badanie składu ciała metodą BIA przy użyciu specjalistycznego analizatora składu ciała, daje informację o proporcji mięśni do tłuszczu co ma kluczowe znaczenie w ocenie stanu zdrowia i nawodnienia organizmu. Badanie BIA polega na zmierzeniu impedancji  tkanek organizmu, przez które jest przepuszczany prąd elektryczny o niskim natężeniu i określonej częstotliwości (zazwyczaj 50 kHz lub połączenie kilku częstotliwości np. 5 kHz, 50 kHz, 250 kHz, 500 kHz). Można stwierdzić, że bioimpedancja jest to określenie wielkości przeszkody jaką ciało stanowi dla płynącego prądu elektrycznego. Sygnały elektryczne przechodzą przez ciało poprzez elektrody znajdujące się na platformie analizatora. Metoda BIA pozwala określić zawartość wody i tkanki tłuszczowej w organizmie oraz indywidualny poziom podstawowej przemiany materii. Umożliwia także poznanie wpływu niektórych czynników na kierunki zmian poszczególnych komponentów ciała. Jest to szczególnie pomocne przy indywidualnym doborze diety, a dzięki regularnej kontroli zmian składu ciała możliwa jest dokładna ocena efektywności zastosowanego leczenia dietetycznego. Badanie analizy składu ciała jest szczególnie zalecane u osób z nadwagą, niedowagą, otyłością, kulturystów. Prawidłowo skomponowana dieta ma wpływ na zmianę składników ciała (utratę tkanki tłuszczowej, wzmocnienie mięśni, ustabilizowanie poziomu wody), a także wpływa na przyspieszenie metabolizmu co jest istotne dla prawidłowego przebiegu procesu odchudzania jak i dla utrzymania prawidłowej masy ciała na stałe.


Regularne posiłki

Regularność posiłków jest jedną z elementarnych zasad odchudzania. Dlaczego jest to tak ważne? Pomijanie posiłków np. śniadania powoduje spowolnienie metabolizmu trawienia. Organizm, któremu do południa nie dostarczymy energii pracuje mniej wydajnie, ponieważ przyzwyczaja się do oszczędnego trybu. Pamiętajmy, że energia z pożywienia jest niezbędna do pracy mózgu i mięśni! Oprócz zjawiska pomijania posiłków równie powszechne jest podjadanie. Niezależnie od wieku czy płci, na podjadanie narażony jest każdy z nas. Podjadając w niekontrolowany sposób zwiększamy kaloryczność diety, a także spożywamy więcej niezdrowych tłuszczów nasyconych i cukrów prostych, które w żaden sposób nie sprzyjają odchudzaniu. Najczęstszą przekąska to niestety słodycze, które są bardzo ubogie w składniki odżywcze.  Kolejnym zjawiskiem jakiego powinniśmy się wystrzegać jest wieczorne podjadanie. W godzinach wieczornych i nocnych nasz organizm spowalnia metabolizm, a co za tym idzie każdy  posiłek spożyty dodatkowo w wieczornej porze odkłada się w postaci tkanki tłuszczowej. Regularność posiłków jest podstawą, ponieważ robiąc zbyt małe odstępy pomiędzy posiłkami organizm nie nadąży ze zużywaniem dostarczanej energii. Natomiast spożywając posiłki w zbyt długich odstępach czasowych wywołujemy zwiększone uczucie głodu. Regularne, małe, zdrowe, pełnowartościowe posiłki to podstawa odchudzania!


Woda w diecie

W ciągu dnia każda osoba powinna spożywać ok.1,5-2litry płynów. Ilość ta zmienia się w zależności od wielu czynników takich jak nasza masa ciała, aktywność fizyczna czy temperatura otoczenia. Jak dobrze wszyscy wiemy zwykła woda nie zawiera kalorii, jednak nie tylko to jest czynnikiem wspomagającym odchudzanie. Wspomaganie odchudzania wodą nie polega na zastępowaniu nią posiłków, czyli „oszukiwaniu”organizmu. Najważniejsze są zawarte w wodzie składniki mineralne. Woda wspomaga przede wszystkim prawidłowe działanie metabolizmu oraz innych procesów takich jak spalanie tkanki tłuszczowej poprzez zwiększenie tempa spalania kalorii. Bez odpowiedniego nawodnienia organizmu, niemożliwe jest efektywne spalanie tkanki tłuszczowej. Woda ma także działanie hamujące apetyt. Naukowo udowodniono, że picie wody bezpośrednio przed posiłkiem powoduje, że do naszego mózgu wysyłana jest informacja o zaspokojeniu pierwszego głodu. Dzięki temu woda zmniejsza nasze łaknienie, a co za tym idzie zjadamy mniejszą porcję, ograniczając kaloryczność. Woda nie tylko pomaga w spalaniu ale także w usuwaniu ubocznych produktów przemiany materii. Podsumowując woda stanowi niezbędny komponent każdej diety i należy doceniać jej właściwości.