Czy wiesz ¿e... ?

 

Wiosenne przesilenie a dieta

 

Przesilenie wiosenne dotkliwie odczuwa nawet co piąta osoba. Osłabienie fizyczne, bóle głowy, kłopoty z koncentracją i rozdrażnienie a także wypadanie włosów i kłopoty z cerą to typowe objawy przesilenia wiosennego… Jeśli je odczuwasz - zmień swój sposób odżywiania.

Dobrze skomponowana dieta na wiosenne przesilenie na pewno pomoże przetrwać ci ten trudny czas i pozwoli ci uzupełnić braki witamin i minerałów, które powstały w ciągu długich, zimowych miesięcy.

Twojemu obecnemu złemu samopoczuciu, prócz oczywiście braku słońca, winna jest w dużej mierze uboga w witaminy i mikroelementy zimowa dieta. Niedobór witamin i minerałów objawia się apatią, pogorszeniem pamięci, niedokrwistością, suchością skóry, tworzeniem się brzydkich zajadów, łamliwymi paznokciami i wypadaniem włosów.

Jak jeść, by lepiej się poczuć?

Wiosną należy jeść częściej – zalecamy 5 posiłków dziennie. Niezbyt obfitych, by nie obciążać żołądka. Nie zapominaj o śniadaniu przed wyjściem z domu, a później o drugim, małym co nieco (może to być owoc lub jogurt owocowy). Sięgaj jak najczęściej po pieczywo i mąki z pełnego przemiału, grube kasze, owoce, surowe lub blanszowane warzywa. Dobrze byłoby, abyście także zadbali, by w codziennym menu znalazły się:

·         ząbek czosnku – świetnie sprawdza się w leczeniu wiosennych przeziębień, a niektórzy naukowcy podkreślają, że może także zapobiegać rozwojowi nowotworów oraz obniżać ciśnienie krwi;

·         miód, który zwiększa ogólną wytrzymałość organizmu. Sprawdzano to, podając miód sportowcom. Ponadto działa lekko uspokajająco. Najlepiej na czczo wypijaj szklankę letniej przegotowanej wody z miodem i cytryną;

·         kiełki – kryją w sobie skoncentrowane witaminy i minerały, ponadto zawierają dużo błonnika i są niskokaloryczne;

·         czekolada – na dwie kostki gorzkiej czekolady możesz sobie codziennie pozwolić, bo czekolada doskonale poprawia humor, a dzięki zawartości magnezu koi nerwy;

·         woda – powinniście wypijać przynajmniej 2 litry dziennie, bo doskonale oczyszcza organizm z toksyn, ułatwia trawienie, poprawia nastrój i dodaje energii. Zamiast więc sięgać po kolejną kawę, wypij szklankę wody. Zmęczenie to bowiem często skutek odwodnienia.

Najlepszą drogą do schudnięcia jest... jedzenie!

To prawda! Radykalne ograniczenie jedzenia nieodmiennie prowadzi do spadku tempa przemiany materii, ponieważ jedynie w ten sposób twój organizm może bronić się przed skutkami niedożywienia – chociażby tylko względnego, spowodowanego wcześniejszą nadmierną konsumpcją. W rezultacie nawet jeśli dieta spowoduje stopniową redukcję masy ciała, to będzie jej towarzyszyć poczucie ogólnego osłabienia, pogorszenie samopoczucia i osłabienie tkanek organizmu.

Wypadanie włosów, pogorszenie stanu cery, pękanie paznokci, pogorszenie wyników morfologii i spadek odporności stanowią typowe następstwa stosowania diet odchudzających o obniżonej wartości odżywczej. Spadek tempa przemiany materii doprowadzi też nieuchronnie do wystąpienia efektu jo-jo, który może się okazać bardziej szkodliwy dla zdrowia niż sama nadwaga i otyłość. Badania wskazują, że niepełnowartościowe diety odchudzające są nieskuteczną, a często ryzykowną dla zdrowia metodą kształtowania idealnej sylwetki.

Warzywa mrożone

Warzywa mrożone nie tracą swoich cennych witamin poprzez proces zamrażania. Polecamy zarówno mrożone, jak i świeże - jednak wyłacznie gotowane na parze. Nie tracą swoich witamin i właściwości, a jednocześnie zachowują swój cały smak.

Słodycze a dieta

Obwinianie się o zjedzoną czekoladkę to pierwszy krok do rzucenia diety w kąt. Zdecydowanie lepiej zjeść coś słodkiego i prowadzić nadal dietę - bez wyrzutów sumienia. Poczucie winy jest zabójcze dla naszej diety. Ustal sobie limit słodkości, jaki możesz zjeść w ciągu dnia czy tygodnia i nie zrażaj się chwilowymi niepowodzeniami. W ciągu dnia spokojnie możesz pozwolić sobie na 100 kcal czegoś słodkiego. Jeżeli uległaś pokusie nie martw się tylko poćwicz trochę na drugi dzień. Nagłe odstawienie słodyczy rodzi ryzyko, że w pewnym momencie rzucisz się na nie bez opamiętania.

Soki owocowe

Soki owocowe są zwykle dosładzane. Jeżeli nie chcesz z nich rezygnować, rozcieńczaj je wodą, pamiętaj jednak, że soki zawierają naturalny cukier. Może lepiej z nich zrezygnuj na rzecz soków warzywnych?

Śniadanie

Rezygnacja ze śniadania nie oznacza utraty kilogramów, a wręcz przeciwnie. Nadrobisz to wieczorem - niestety z nawiązką bo po prostu trudno będzie Ci powstrzymać głód. Nie ma natomiast nic gorszego, niż jedzenie obfitych posiłków na noc. Nie tylko ze względu na nasz spokojny sen, ale także na zamianę tego posiłku, jakiej dokonuje organizm - w tłuszcz. Podczas snu metabolizm ulega spowolnieniu, śniadanie go pobudza, daje organizmowi energetycznego kopa i przestawia go na szybsze obroty. Im szybszy metabolizm, tym więcej spalamy kalorii. Dlatego też posiłek poranny powinien być najważniejszym w ciągu całego dnia.

Suplementy dla sportowców

Aminokwasy BCAA, obecne w odżywkach dla sportowców mają zapobiegać uczuciu zmęczenia podczas intensywnego treningu. Warto wiedzieć, że uczucie zmęczenia jest naturalnym sygnałem mówiącym nam, że w organizmie nagromadziło się dużo substancji toksycznych i metabolitów, które należy usunąć poprzez odpoczynek, dlatego należy uważać na tego typu suplementację.

Orzechy włoskie

Orzechy włoskie są najzdrowsze! Zawierają więcej przeciwutleniaczy o lepszych właściwościach zdrowotnych niż jakiekolwiek inne orzechy. Oprócz przeciwutleniaczy zawierają też wiele pełnowartościowego białka, witaminy, minerały i "zdrowy tłuszcz". Regualrne spożywanie orzechów włoskich obniża ryzyko zachorowania na choroby układu naczyniowego, niektóre nowotwory, kamicę żółciową, cukrzycę typu II i wiele innych chorób. Zalecana dawka to siedem orzechów dziennie ! :) 

Czekolada

Czekolada zawiera substancje o działaniu psychoaktywnym. Tyramina i fenyloetyloamina wykazują działanie podobne do amfetaminy. Fenyloetyloamina nazywana jest „hormonem miłości”, gdyż odpowiedzialna jest za pobudzenie ośrodków przyjemności. Anandamid – działa w sposób zbliżony do opioidów. Teobromina i kofeina działają stymulująco na układ krążenia, zwiększają dotlenienie kory mózgowej. Im bogatsza czekolada w kakao tym silniejsze będzie jej oddziaływanie. 

Otyłość

Co piąty Polak jest otyły ! Czyli jego BMI - wskaźnik masy ciała przekracza 30! Polskie dzieci są w czołówce najbardziej otyłych na świecie! Ponad 40% nastolatków ma nadwagę lub otyłość. Ponad 30% nie uprawia żadnego sportu. Niedługo Polska dogoni USA i będzie jednym z najbardziej otyłych miejsc na świecie! Otyłość to choroba, z którą trzeba walczyć!